Θέσεις του ΣΕΠΑΑ για τη διαβούλευση για τον οργανισμό της Ακαδημίας Αθηνών
Άρθρο 10
Στο εν λόγω άρθρο δεν περιγράφονται όλα τα όργανα
που λειτουργούν στο πλαίσιο της Ακαδημίας Αθηνών, αλλά μόνο τα όργανα
διοίκησης. Προτείνουμε, λοιπόν, ο τίτλος του άρθρου να τροποποιηθεί ως εξής:
Άρθρο 10 Όργανα Διοίκησης
Άρθρο 18, παρ. 1:
Με στόχο την θωράκιση του εγνωσμένου κύρους και
της αξιοπιστίας της Ακαδημίας Αθηνών, προτείνουμε στο τέλος της 1ης
παραγράφου την προσθήκη της ακόλουθης φράσης: με βάση
προκαθορισμένα και διεθνώς αναγνωρισμένα κριτήρια. Επομένως, η πρώτη παράγραφος
προτείνουμε να διαμορφωθεί ως εξής: «Κενή έδρα τακτικού μέλους μπορεί να
πληρωθεί με εκλογή χωρίς προκήρυξη, εφόσον κριθεί ότι ο εκλεγόμενος, αφενός
έχει αποκτήσει με τα έργα και τα προσόντα του γενική αναγνώριση στον κλάδο του,
αφετέρου διακρίνεται προδήλως μεταξύ των ομολόγων του, με βάση προκαθορισμένα
και διεθνώς αναγνωρισμένα κριτήρια».
Άρθρο 25 Ολομέλεια – Αρμοδιότητες
Δεδομένου ότι η Ολομέλεια λαμβάνει αποφάσεις για
ζητήματα που επηρεάζουν τη λειτουργία των Ερευνητικών Κέντρων και την
καθημερινότητα των ερευνητών που εργάζονται σε αυτά, π.χ. σύνταξη ή αναθεώρηση
Εσωτερικών Κανονισμών των Ερευνητικών Κέντρων, ψήφιση προϋπολογισμών,
προτείνουμε την προσθήκη της ακόλουθης πρότασης αμέσως μετά την πρώτη πρόταση
της παραγράφου 2: Μετέχει επίσης εκλεγμένος εκπρόσωπος των ερευνητών με
δικαίωμα γνώμης.
Άρθρο 44 Συνεδρίες Συγκλήτου, παρ. 4.
Η συμμετοχή εκπροσώπων των ερευνητών στο Διοικητικό
Συμβούλιο Ερευνητικού Κέντρου (στην Ακαδημία Αθηνών αντιστοιχεί στη Σύγκλητο)
προβλέπονται από τον νόμο 4310. Επομένως, με στόχο την προσαρμογή των
Ερευνητικών Κέντρων της Ακαδημίας Αθηνών και των οργάνων διοίκησής τους στην
ισχύουσα για την Έρευνα και τα Ερευνητικά Κέντρα νομοθεσία, προτείνουμε μετά
την πρώτη πρόταση της παραγράφου 4 να προστεθεί η ακόλουθη πρόταση: Στις
συνεδρίες κατά τις οποίες συζητούνται θέματα σχετικά με τους ερευνητές και το
έργο τους συμμετέχει με δικαίωμα ψήφου και εκλεγμένος εκπρόσωπος των ερευνητών.
Άρθρο 67, παρ. 1.
Οι Εφορευτικές Επιτροπές
αντιστοιχούν στα Επιστημονικά Συμβούλια Ινστιτούτων, τα οποία σύμφωνα με τον ν.
4310/2014, άρθρο 17, έχουν συμβουλευτικές αρμοδιότητες. Ως εκ τούτου,
προτείνουμε τη διαγραφή της φράσης «η ανάθεση καθηκόντων στον Επόπτη και στον
Διευθυντή ή Διευθύνοντα του Κέντρου» από την τελευταία πρόταση της παραγράφου
1. Με βάση την προτεινόμενη τροποποίηση, η συγκεκριμένη πρόταση διαμορφώνεται
ως εξής: «Ειδικότερες αρμοδιότητες της Εφορευτικής Επιτροπής είναι, ιδίως, η
παρακολούθηση των ερευνητικών, τεχνολογικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων του
Κέντρου και η λήψη μέτρων για την απρόσκοπτη και αποτελεσματική διεκπεραίωση
αυτών, η έγκριση των προτεινόμενων εκδόσεων και η υποβολή πρότασης προς τη
Σύγκλητο για το κόστος των εκδόσεων αυτών, ο καθορισμός των όρων έρευνας από
τρίτους στα αρχεία και στις συλλογές του Κέντρου και η εν γένει συμβουλευτική
υποστήριξη του Κέντρου».
Άρθρο 67, παρ. 3.
Σύμφωνα με τον ν. 4310, άρθρο
16, οι επιτροπές κρίσης για την εκλογή διευθυντή ερευνητικού κέντρου είναι
επταμελείς και απαρτίζονται από 5 επιστήμονες αναγνωρισμένου κύρους με γνώση
των ερευνητικών αντικειμένων του Κέντρου (εξωτερικοί κριτές) και 2 ερευνητές
του οικείου κέντρου, οι οποίοι εκλέγονται από το ερευνητικό του προσωπικό. Άλλωστε, συμμετοχή εκλεγμένων εκπροσώπων των
ερευνητών στις κρίσεις των διευθυντών των ερευνητικών κέντρων προβλέπονται και
από τον νόμο 1894/1990, ο οποίος αφορά στα όργανα διοίκησης των Ερευνητικών Κέντρων
της Ακαδημίας Αθηνών. Ως εκ τούτου, προτείνουμε την τροποποίηση του σχετικού
αποσπάσματος της παραγράφου 3 ως εξής: «Στο Κέντρο προΐσταται Διευθυντής, η
επιλογή του οποίου γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4310/2014 (Α΄ 268), με
την εξαίρεση ότι οι επιτροπές που προβλέπονται απαρτίζονται από δύο ενεργά
τακτικά μέλη που ορίζονται από τη Σύγκλητο, κατά προτίμηση από τα μέλη της
Εφορευτικής Επιτροπής, δύο ερευνητές του οικείου Ερευνητικού Κέντρου και τρεις
εξωτερικούς κριτές συναφούς γνωστικού αντικειμένου, που επιλέγονται σύμφωνα με
τις αντίστοιχες διαδικασίες που αφορούν την επιλογή εξωτερικών κριτών κατά την
εκλογή ερευνητών.
Σύμφωνα με το άρθρο 17 του ν.
4310/2014, στα Επιστημονικά Συμβούλια Ινστιτούτων, τα οποία αντιστοιχούν στις
εφορευτικές επιτροπές των Ερευνητικών Κέντρων από άποψη λειτουργίας και
αρμοδιοτήτων, προβλέπεται η συμμετοχή ερευνητών του συγκεκριμένου Ινστιτούτου. Ως
εκ τούτου, προτείνεται, πέραν του
Διευθυντή/Διευθύνοντα στην Εφορευτική Επιτροπή να συμμετέχει με ψήφο και ένας
εκλεγμένος εκπρόσωπος των ερευνητών του Κέντρου. Επομένως, η προτελευταία
πρόταση της παραγράφου 3, τροποποιείται ως εξής: «Ο Διευθυντής ή
Διευθύνων, καθώς και ένας εκλεγμένος εκπρόσωπος των ερευνητών του Κέντρου, μετέχουν
στις συνεδριάσεις της Εφορευτικής Επιτροπής με δικαίωμα ψήφου».
Άρθρο 69 Προσωπικό Ερευνητικών Κέντρων και
Γραφείων Έρευνας
Τα Ερευνητικά Κέντρα της Ακαδημίας Αθηνών
αναφέρονται στο άρθρο 12 του ν.
4386/2016, το οποίο αντικατέστησε το
άρθρο 13α του ν. 4310/2014. Θεωρούμε επίσης, ότι η πρόσληψη ειδικού,
επιστημονικού, τεχνικού ή διοικητικού προσωπικού θα πρέπει να γίνεται για την
κάλυψη βραχυπρόθεσμων αναγκών και με πρωτοβουλία των οργάνων των Ερευνητικών
Κέντρων. Ως εκ τούτου, προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 69 ως εξής: «Τα
Ερευνητικά Κέντρα και τα Γραφεία Έρευνας αποτελούνται από ερευνητές και
διοικητικό προσωπικό, των οποίων ο διορισμός και η υπηρεσιακή κατάσταση
ρυθμίζονται από τον ν. 4310/2014 (Α’ 258), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει,
και τον Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και
Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α’ 26), αντίστοιχα. Για την κάλυψη βραχυπρόθεσμων
ειδικών αναγκών, τα Ερευνητικά Κέντρα και τα Γραφεία Έρευνας μπορούν να
προσλαμβάνουν ειδικό, επιστημονικό, τεχνικό ή διοικητικό, προσωπικό».
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου